Tuesday, August 25, 2009

Makan kerana perut

Makan kerana perut bukan makan kerana tekak. Itu lah kata2 hikmah yang sering abeshuk leter kat den bila den salah makan....ops bukan salah makan tapi dah tau tak leh makan tapi makan gak....sebab terliuq tengok benda2 tu.......
Ari ni dah 4 hari weols berpuasa.....ok je selama ni....tapi malam semalam dalam kul 3 pg.....mak oi perut den kembunglah pulak.....lama sungguh den pikior apa yang den dah makan ni.....rasa2 den tak salah makan apa2 pun......makan nasi lauk sayur lemak putih, sambal telur dan ikan keli.....lepas terawih makan sekeping karipap ngan kuih tepung gomak... so tak de benda2 yang berangin kan.......tapi setelah pikir punya pikir..... baru den perasan tepung gomak tu dibuat dari tepung pulut kan......tu lah penyebabnya......den memang allergik kat pulut.......tu yang kena tu.....tak berbaloi rasanya makan sikit tapi sakitnya lama....sampai kena minum air halia baru settle........tu yang ada perpatah tu...kerana pulut santan binasa....kerana mulut badan binasa.....ohhh barulah faham....interpertasi yang lain....

Ni lah rupanya tepung gomak.....yang sebenar tiba2 teringat nak makan dalam bulan puasa ni.....walaupun hakikatnya dah tau dia diperbuat dari tepung pulut tapi masa nak beli tu harap2 orang tu salah letak tepung....nampaknya memang dia pakai tepung pulut......ohhhh

Moral of the story: Berhati2 dengan apa yang kita makan pada bulan puasa ni. Makan mengikut keperluan perut sahaja.....bukan ikut tekak.....faham.....nasihat untuk diri sendiri sebenarnya....

6 comments:

Petai Muda said...

kesian kat perut, tekak yang dapat nikmat, perut yang kena tanggung akibatnya.Selain pada tu kesian kat wa jugak, kena urut tengah malam buta.

Bidarabiru said...

ala apa salahnya untuk mengeratkan hubungan suami isteri gak.....urut mengurut membawa bahagia kah...kah.....selain pada itu...psst tiru ayat ye....dapat gak tambah pahala....menolong orang yang dalam kesakitan....

ahliacikgukhairul said...

wah! bagus la korang.. sentiasa tolong menolong sesama insan.. hehe

fa_syahz said...

kat trg kuih nie dibuat bulat2.. saya suke makan time bulan pose..sedap!teringat kt kg kt kedai esah hj ali..kuih ni paling sedap!hmm yummy..

Bidarabiru said...

Ahlia: ko pun kena makan benda2 berangin ni banyak2...nanti bolehlah si dia tolong menolong sesama insan tersayang...

fa_syahz: Mesti best kan kuih kat kedai esah ni....sampai ko hinggat kat bapak dia sekali....fuh....

fa_syahz said...

hmm sebab signage die tulis "kedai runcit esah hj ali" hehe.. tapi skrg dh tade sbb die dh tua.. tak sihat dah nak buat kuih tu.. huhu