Tuesday, July 28, 2009

Sambal Tempoyak Daun Kayu

Sambal tempoyak ni adalah masakan tradisi dari Negeri Sembilan....hikut2kan nak buat sambal tempoyak ni perlu guna 44 daun dan pucuk. Tapi memandangkan sekarang ni nak cari pucuk daun punyalah susah...So biasanya kalau nak buat sambal tempoyak den guna pucuk ubi, daun kaduk, daun kunyit dan pucuk labu ajo. Tu pun nak cari punya lah susah. Den sampai buat special requestlah kat nyonya jual ulam tu. Siap ada dialog lagi...

Den: Tokey daun kaduk ada kah...
Tokey: Ada ....banyak o kat rumah....tak lakulah jual
Den: Eh nanti pasar malam kat Sunggala...bawa eh...
Tokey: Banyak kah mau
Den: Sikit yo dalam RM1 hinggit...
Tokey: Tanya boleh....lu nak buat apa hah....masak apa?
Den: Nak buat sambal tempoyak lah...
Tokey:O boleh masak ka
Den: Boleh...ko kalo nak masak rumput pun boleh...he..he
Tokey: !!!##!@ ok lah nanti wa bawa

Hari jumaat tu....jeng2.. boleh lah pulak tokey tu lupa...eh geram betul...saman kang...

So buat ajelah sambal tempoyak ngan daun mana yang ado. Caronyo den ado tunjuk kek bawah ni.
Ni lah pucuk kaduk pada sapa yang tak kenal...macam daun sireh yo bentuknyo...tapi bau dio lain sikit....sedap ni wat ulam...


Ni plak pucuk labu...pun leh masuk gak dalam sambal tempoyak tapi jangan masuk banyak2 sangat...


Ni kalau sapa tak kenal...bagi pelempang sket...kiri kanan...kiri kanan sampai ingat ni daun hapa...pucuk ubi ada paham...


Daun kunyit dan serai jangan lupa pulak....kasi wangi sikit...


Semua daun-daun ngan serai tu hirislah halus2...den punya ni jangan dihikut...kasar2 sebab pisau tumpul lah....ni kalau mak den nampak ni kira fail ni....



Semua daun2 tu ramas lah sikit dalam air kaci hilang dia punya pahit........


Lepas ramas2 tu...tuskan air dio lepas tu masukkan serai, petai, bawang ngan ikan bilis ...ko kalau tak nak guna ikan bilis guna udang....


Tempoyak jangan dilupo....perkara wajib....kalau tak do tempoyak...tok sah nak berangan buat sambal tempoyak yo...



Kalau nak sodap tumbukan cili api bersamo ngan kunyit hidup dan garam secukupnyo....tapi kalau tak do maso...blend yo.....lepas tu campur sekali dalam periuk.....



Lepas tu masuk santan...RM2 hinggit....sampai bahan2 tadi tengolam


Wat sambal tempoyak ni kena adjust raso dio...kena tambah gula sket....biar imbang podehnyo....


Biar dio mendidih atas periuk.....biasonya sambal tempoyak ni dio pekat tau....


Bila dah masak bolehlah dihidangkan bersamo ngan ikan koring..... Sangat sesuai sebagai hidangan berbuko posa nanti



5 comments:

Anonymous said...

Apo ni wareh, ko masak takdo seni langsung.
Lado tu kasi lah kocutkan dulu, kasi buang maung aaa
then masukkan santan, ikan bilis (Tumbuk), sorai.
Kacau sampai mongologak then masukkan tempoyak + sorai.
then kacau lg sampai mongolohak kemudian baru la masukkan sayor2 tu....

Amacammmmmmmmmmmmm

Bidarabiru said...

Ko nak masak macam tu pun boleh gaklah....ikut seni masing2lah den tak paksa ko ikut cara yang tok guru den ajo....lagipun kebanyakkan orang masak cara macam tu....tak de maungnyo sebab masak dio lamo. Kalau tak percaya tengok resepi kek majalah Keluarga Julai 2011....caro dio sama macam den dah...

anak jati kg rembang panas kuala pilah said...

salam,masa den kek kampung dulu omak den selalu masak sambal tompoyak daun kayu ni.banyak pucuk diubuhnya memang kou punya denga pokat eh dan secukup rasa le katakan.den tengok dia masak cicai je main lobor2 je tapi sodap eh bukan main.tak dapek den bayangkan doh.tapi skg den tak leh makan dah samabal tu sebab dah banyak penyakit takut nak makan

bukit melintang rembang panas said...

yang elok eh masak dalam belango tanah dan dengan api kayu ooo....tak dapek den nak ceritokan doh.dah tu makan dengan nasi paneh bersama ikan masin oo..... mencieh poloh ge eh dua tiga pinggan nasi tak cukup

kuala pilah said...

den tengok resepi kek ateh kurang elok sikit ,bawang tak perlu ubuh hilang kik eh