Thursday, July 30, 2009

Tak Mampu Bersuara

Sedihnya dan ensaf bila ditarik nikmat untuk berkata2. Semalam den rasa macam tak sedap badan tapi den tak layan sangat pun….buat kelas macam biasa siap ganti sekali….3 jam direct….lepas habis kelas suara den mula tengelam timbul tapi teruskan juga lah bergotong royong mengemaskan tempat sendiri….mula2 rasa syok maklumlah suara serak2 basah….so bila nyanyi tu bunyinya macam sedap je kat telinga den lah….ala2 suara ella so sikit2 nyanyi…sikit2 nyanyi….lepas opis petang tu abeshuk dan keluarga mertua den ajak den gi Melaka lawat sepupu abeshuk….hikut balik pun lewat sampai rumah dalam kul 11.30 malam. Pagi ni condition suara den semakin teruk….bukan lagi macam suara ella tapi suara itik nila….kah…kah….

Tertekan gak bila suara jadi macam ni….lagi stress kalau den cakap orang tak faham…lagi stress tahap gaban …bila orang ajuk suara kita….sabar je lah kan…terpaksalah den jadi pendiam...walaupun hakikatnya den memang pendiam.....iyo ko...


So pagi ni den ambik keputusan gi Klinik Kesihatan Pasir Panjang….pada zaman wabak H1N1 ni tengah tersebar lebih bersesuaian gi Klinik kesihatan je….Lama gak den tunggu dalam 1 jam….bila den gi klinik tu…den dan abeshuk siap pakai mask lagi…maklumlah kawasan berpenyakitkan….Masa den daftar kat kaunter….nurse tu siap tanya…ramai lagi ke dari PPD yang nak datang…dia kata semalam satu bas datang…..iye ke….

Masa den masuk tempat pemeriksaan…memang depa cek macam2….tapi disebabkan badan den tak panas sangat tak de lah sampai kena cek darah…dan dapat mc 1 hari….lepas ambik ubat terus balik….dalam perjalanan pulang den bertembung dengan 2 bas poly penuh dengan pelajar yang bertopeng….dengar2 cerita jadi kes gak kat sana sebab Klinik Kesihatan Pasir Panjang tu tak nak terima…katanya kecemasan hanya untuk accident dan asma je….lagipun kakitangan tak cukup….sampai masuk campur pengarahlah dan dengar cerita sampai gi Balai Polis…biar betul….apa cerita sebenar tak tau lah….maklumlah MC kan…..


Ni nama eh air badak....abeshuk beli suruh den minum....sebab dia kata den ni nak demam...air ni boleh sejuk kan badan....ok gak...rasa macam air suam je...harga RM1.50...memang badan den tak panas pun...tapi suara ni lah.....problem besar ni bg seorang pendidik....


Di depan klinik tu memang di sediakan Kaunter Demam dan Selsema....masa den datang tu terus datang ke area sini....nurse tu tanya den ada expose dengan warga luar negara tak....TAK...jawab den...kalau macam masuk dalam ye......sabar jelah....hellllllllo sekarang ni wabak H1N1 ni dah dikira kes tempatan lah kak oi...


Den siap semangat pakai mask lagi....ni pun minta ehsan dari pertugas pendaftaran pelajar LI...orang awam yang lain tak pakai pun....nasib baik staf klinik pakai tak lah janggal sangat....itu pun orang pandang macam lah den ni dah terkena H1N1.....



Abeshuk dengan setianya menunggu den....tapi nun jauh sayup dari orang ramai yang sakit....den pun risau gak tengok orang demam...selsema semua ada...semua berkumpul satu area...tak diasingkan.....abeshuk tu tengah sedih sebab baru terima berita rakan sebaya baru meninggal dunia dan dia tak dapat balik menziarah arwah.....

4 comments:

ahliacikgukhairul said...

sian ko.. dah brp hr demamnya tu? kena minum air masak banyak2.. cuaca pun panas terik gak ni..

alladiin said...

mata pun kena tutup tu. Wa tengok kat discovery chnnel, mende tu boleh gak masuk ikut mata..bahye tu, sebab dekat dgn otak.

Bidarabiru said...

ahlia: ala demam manja...nak masuk 2 hari tapi kalau setakat nak jalan2 gi Seremban tu tak de masalah...

Bidarabiru said...

alladin: iyo ko kena tutop mato....tu sebab lah tak baik2 layi kan....nanti den cadangkan kek orang lain...