Sunday, July 12, 2009

Jeruk Maman

Kenal ke jeruk maman ni....Ni makan tradisi yang dah makin pupus dek zaman….kat kawasan selatan ni…ada gak den tengok orang jual kat2 pasar malam….maknanya orang yang tau….tau lah…tapi orang2 muda sure tak tau…den pun baru tau pasal jeruk maman ni …tu pun sebab kawin ngan abeshuk….abeshuk yang perkenalkan kat den….sekali aje den rasa…dah mula suka…den ni memang suka benda2 yang berasaskan kampung ni….selalunya bila balik perlis mesti dapat merasa….mak mertua den siap ajar den macam mana nak buat…jangan tak tau den reti wat tau….

Ari tu masa den nak balik Perlis…den tanya kakak den dia nak kirim apa….dia suruh den bawa jeruk maman…okey tak de masalah…..bila kat Perlis nak cari daun maman susah rupanya…permintaan tinggi….kalau kat pd ni seikat RM1 tapi kat perlis RM2….tu pun kalau ada….tapi balik dari perlis ari tu tak de pulak daun maman…so untuk tidak mengecewakan kakak den….den wat lah sendiri…itu pun tanya mak mertua den…bukan ingat pun….tu sebab den rasa kena simpan resepi ni…tak de le tiap2 kali nak buat kena refer mak mertua malulah skit beb..Caro2nya.....

Untuk generasi baru atau lama yang tak kenal daun maman...ni lah rupenya...tangan Lip Lap sebagai model....
Lepas dah cuci segala nya....siang lah...potong kocik2...ala macam biasa lah.....

Lepas tu jemur...kira tus kan air dia lah....jangan lah jemur sampai daun maman tu kejung....ala kering2 manja sudahlah....

Kemudian ambik sesenduk nasi yang tak habis makan....campurkan dengan air masak...jangan lak air paip... berdosa pulak nanti....ramaskan nasi dalam air tu....

Tapis kan air nasi tu.....sampai cukup kuantiti yang dikehendaki

Garam secukup rasa...kalau tak masin...leh adjust kemudian......

Masukkan air nasi tu dalam jeruk maman tadi...jangan lak sampai melimpah....alang kepalang lah

Masukkan air nasi tu lebih kurang 3 suku tupperware je....kemudian tutup tupperware tu...biar semalaman....jangan masuk dalam peti ais dulu....bila dah masam baru leh masuk dalam peti ais ....boleh tahan lama tau...

Jeruk maman yang siap sedia untuk di mamam...kalau nak sedap lagi potong bawang ngan cili sikit.....sesuai untuk wat lauk2 emergency....masa tak berapa lalu....masa lalu jangan nanti bertambah lalu susah....

3 comments:

alladiin said...

Nasi goreng yg tak habis boleh guna tak..? Nampak cam menarik nih...

Bidarabiru,N9 said...

Dah jelas dah den kabau eh..siap tunjuk gambo lagi....tapi kalau nak wat gak...cucilah dulu nasi goring tu....

Tukang Karut said...

di mana boleh dapatkan pokok maman hidup.Saya nak komersialkan.Biji Benih.