Saturday, September 5, 2009

Mengular

Sudah genap 2 minggu kita semua berpuasa. Ari ni pulak cuti....bestnya.....nak cover balik penat masa balik Perlis ari tu......malam tadi siap plan ngan abeshuk esok lepas subuh weols nak tido sampai meninggi hari...ambik ko...nak balas dendam. So lepas subuh apa lagi berjemaah lah bersama2...hiks...dalam kul 8.15 pg entah sapa lah pulak mesin rumput....bunyi eh macam dekat yo ngan telinga den. Bila dah terjaga...hmmm mana lah nak leh tido lagi......tambahan mengingatkan baju satu bakul nak kena sidai tu......

So den bangun terus mandi.....dah alang2 mandi tu apa lagi sental lah bilik air yang dan berdaki sampai 2 inci tu.....naik lelah gak lah.....mudian sidai baju dan kemas rumah yang macam tongkak pecah.... angkara Lip Lap.....den suruh Lip Lap masuk bilik air gosok gigi.....sempatlah gak den kemas mainan dia.....Berlintas langsung dari bilik air sempat lagi Lip Lap melaung......ibu jangan kemas rumah tau....adik suka rumah bersepah.....huk...hukk hancur hati den dengar........siap adu kat abah dia lagi yang baru balik dari pasar......"abah marah kan ibu....ibu kemas mainan adik"......hiks tapi ari ni den senyum je bila dengar...... abeshuk siap bagi ceramah kat Lip Lap pasal tak leh sepah2 barang.....


So lepas siang ikan dan haiwan2 untuk stok seminggu.....dalam kul 11 baru lah den dapat meluruskan badan......dah leh sambung mengular lagi.....tunggu sampai kul 2 nanti baru nak ke dapur semula...... masak lauk untuk di bawa balik kg nanti......den caling2 dulu kakak den....tanya menu dia ari ni supaya tak clash......ko masak apa Lang.....entahlah abelan ko beli ikan parang seekor......lemah betul lah ikan tu kan banyak tulang tak sesuai budak2, mak dan abah nak makan.....ooo iye ke......ari ni den balik kg tau.....ko cakap dulu ko nak masak apa....nanti sama tak best lah....aku ingat nak masak lemak ikan parang tu ngan sawi asin......perrrgh sedap tu.....tak pe ari ni den masak asam pedas, tomyam ayam ngan ikan siakap sweet sour.....bestnya tih......iyo ko nanti kita buat projek usahasama eks .....ko makan lauk den....den makan lauk ko yo Lang.....beres....Sempat lagi den hantar sms kat adik2 den yang dok kat Lukut dan KL tu.....

"Ari ni atih balik kg....ada masak asam pedas.....kalau free baliklah kg...."

Dah setengah jam den hantar sms...tak balas2 pun.....tengah mengular gak lah tu.....ehm.....

So misi den ari ni adalah mencari gula. Ari tu kerajaan kata jangan buat pembelian panic....den pun ikutlah....wat dek je......bila dengar berita pasal stok gula tak de...tak de ambik sebarang inisiatif pun nak cari gula.....bila stok gula kat rumah den dah tinggal sikit baru nak mengelabah.....3 ke 4 kedai kat PD ni den cari gula.....semuanya tak de stok.....gula kat rumah den tinggal beda untuk hari ni je....Lepas ni kalau tak jumpa gak.......beli gula castor je lah.....

Banyak ni je gula yang tinggal.....ni kira kritikal dah ni......nape lah den tak bertindak segera ari tu......



Masa kat Perlis ari tu den sempat ambik gambar stok gula kat rumah mertua den.......nak tunjuk contoh pembelian panic konon......yang pastinya depa dah tak de masalah dah sampai raya ni.....padan muka den......


3 comments:

Petai Muda said...

kita replace gula pasir dengan gula batu , ok tak.lagi berkhasiat.

fa_syah said...

hehe.. best lauk hari ni yek..

Bidarabiru said...

den best makan lauk kakak den.....yummy yummy....sendiri punye lauk dah jemu.....