Monday, May 10, 2010

Hari Ibu

Hari Ibu……selamat hari ibu kepada emak den, emak mertua den…….dan semua ibu2 dan bakal ibu di dunia ni......9 Mei dipilih sebagai hari ibu.....kemuncak kepada hari2 ibu.....

Persepsi den pada emak den duluuuuu dan sekarang amat berbeza.......iye lah sekarang dah terlebih matang.....jadi dah nampak lah semua pengorbanan yang mak den buat.....yang den rasa den sendiri tak mampu nak buat......iyelah ko membela 8 orang anak yang berusia jarak yang dekat2 mestilah memenatkan iye tak.....

Pagi2 lagi mak den dah bangun seawal 5 pg.....dah buat sarapan yang saban hari bertukar ganti.....yang den tahu bangun pagi, mandi, minum.....ada air milo dengan teh o.....nasi goreng, bihun, mee atau paling lekeh pun kuih kodok.....lepas buat sarapan.....basuh pulak baju satu besen besar.....iyelah 10 org punya baju beb.....brush....bush.....bunyi berus baju.....bukan pakai mesin tau....bilas pulak tu 3 kali berperingkat2......perah kasi kering air lagi.......bukan macam den basuh baju bilas ala kadar je.....lepas tu air kat baju berjurai2 dah sidai.......bezakan....

Lepas tu dah bersiap2 untuk masak tengahari pulak.....iyelah semuanya pakai manual....mak den ni lambat sikit nak terima perubahan teknologi moden...lepas tu mak den ni jenis prefectionist......semua kena betul dan mengikut takmaknina nye.....kopek kentang kena nipis2......parut kelapa tak leh tekan kuat2 nanti santan tak banyak......lada kena giling halus2......kira2nya nak memasak tu memakan masa 3/ 4 jam lah......tapi hasil dia memang kaw........memang den tak leh lupa masak lemak cili api mak den......asam pedas dia.......sambal dia.......memang tak ada tolok bandingnya......

Walaupun anak perempuan mak ramai....tapi mak tak harap.....even lipat baju pun mak buat sendiri.......lipatan yang kena sama.....kalau den lipat sekali.....dia bukak balik.....sebab tak sama.......gosok baju pun mak buat....supaya side yang tajam tu jadi satu je......Yang den ingat tugas den hari2 kena sapu keliling rumah....tu pun mak den selalu merungut....den sapu tak bersih......mana nak bersih.....sapu dua tiga kerat....berhenti....nyanyi......sapu dua tiga kerat.....nyanyi.....lebih kepada berangan2 nak jadi penyanyi......suara dah lah ke laut........

Petang pulak mak buat kuih.....macam2 kuih mak try...apam, kasui,bengkang, cendol, pau lah........tapi yang selalu mak buat kuih karipap kentang.......kelim tu mak buat comel2......bentuknya sama je......kalau mak den buat karipap den dok depan dia....sekadar tengok je......nak tolong kelim......jangan haraplah ......nanti tak sama.....duduk tengok pun bukannya sebab apa.....harap2 supaya inti kentang tu ada lebih.....bolehlah ratah......tapi selalunya tak de lebih pun......masa mak den kelim karipap tu jari den pun tergerak2 sama....kononnya kelim sekali lah........sekarang ni tiba2 je den ada skill tu.....tapi tak cantik lah gedabak2 je kelimnya......tapi bentuk karipap tu adalah.....

Dekat pukul 6 petang pula kena mandikan anak2.......berderet ko tunggu mak mandi...mak tak harap weols mandi sendiri......biasanya den nombor 1......mandi, sabun, sental semua mak den buat......kalau hari tu ada buat salah.....time tu lah kena cubit segala......dah tak leh lari dah masa tu.......lepas mandi kena tos.....kemudian adik den pulak mandi.....tos......sampai le yang ke empat.....lepas tu baru bahagian lap.....den di lapkan no 1....ekceli dah tak payah lap pun dah kering dah......lama bebenor tunggu yang lain mandi......rasanya umur 8 tahun kot baru mandi sendiri......tu tak masuk kalau demam kena pulak mandi celah kelangkang mak......nak hilangkan panas badan konon......sapa lah punye petua ni.....

Malam pulak mak panaskan lauk dan tambah lauk yang tak cukup........dan malam pulak buat persediaan untuk sarapan esok.....begitulah rutin mak den hari2.....jadi cuba ko bayangkan penatkan.....walaupun tak pergi ke bendang ke apa ke.......tapi jaga anak2 ko ingat senang......itu yang mak den kuat bebenor berleter......kalau dapat satu point tu sampai petang ko.........satu hari kalau mak tak berleter......boleh jadi topik perbincangan pulak....heran..... kenapa mak tak berleter ha......rasa sunyi pulak......tapi kalau berleter tu.....saru pulak hati perut.......tu yang den ambik keputusan duduk asrama tu masa tingkatan 3......bila balik asrama......rasa macam mak sayang je.....apa nak semua mak buat......

Anyway semua itu dah berlalu.....jadi kenangan yang tak dapat den lupakan sampai ke hari ini.......apa yang mak den buat tu den faham agar den menjadi insan yang baik.....alhamdulliah berkat didikan emak dan abah den....den jadi budak yang baik....tak de lah terlibat dalam kegiatan sosial ke apa ke.....kira ok lah tu......Alhamdulliah.....

Jasa emak memang tak dapat dibalas.......apa yang mampu den lakukan sekarang.....cuba meluangkan masa untuk melawat emak setiap hujung minggu......emak dah semakin pendiam.......den tau mak rindukan abah.......kan....

Emak den semasa muda......yang mana satu......hah yang pegang beg tangan hitam tu......

Sekarang ni mak den dah uzur.......kakak dan adik den yang jaga.......

Lip Lap pun nak menyambut hari ibu.......balik dari sekolah....heboh bagitau den dia ada surprise nak bagi den......apa dia.......adalah rahsia.......rupa2nya buatkan den kad......cikgulah yang suruh tu......


Lukisan apa yang dibuat pun den tak faham.....bunga tu faham lah......imaginasi budak2....anyway thanks a lot.....babe....